صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب و مقالات / سمعک چه کمکی به افراد ناشنوا می کند؟
سمعک چه کمکی به افراد ناشنوا می کند؟

کم شنوایی فقط بیماری دوران سالمندی نیست و ممکن است در هر محدوده سنی حتی دوران نوزادی و کودکی اتفاق بیفتد. تحقیقات نشان داده‌اند چنانچه کم شنوایی درمان نشود، تأثیرات منفی بر روی روابط اجتماعی، روحی و شناختی فرد دارد. سمعک (Hearing Aid) به دستگاهی گفته می‌شود که کارایی آن، بهبود شنوایی در افراد کم شنوا است. سمعک دستگاه الکترونیک کوچکی است که با تقویت امواج صدا باعث می‌شود فرد کم شنوا، آن را حس کند. این دستگاه عمدتاً از سه قسمت اصلی میکروفون، تقویت کننده و رسیور ساخته شده است. سمعک‌ها انواع بسیار مختلفی داشته و هر کدام از آنها ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. انواع مختلفی از سمعک‌ها بسته به شرایط هر شخصی و میزان کم شنوایی وی انتخاب می‌شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

راه حل‌ های کاهش شنوایی چیست؟

چندین گزینه مختلف برای درمان وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. ضروری است که با پزشک خود در مورد اینکه کدام راه حل برای شما بهتر عمل می‌کند، مشورت کنید. برخی از راه حل‌هایی که ممکن است برای درمان کاهش شنوایی مؤثر باشند، عبارتند از:

مزیتهای سمعک برای افراد ناشنوا

چه کسانی در معرض کم شنوایی هستند؟

کم شنوایی همه سنین، جنسیت‌ها، نژادها و قومیت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. کم شنوایی در افراد مسن شایع است و از هر 3 نفر 1 نفر بالای 65 سال و نیمی از افراد بالای 75 سال به آن مبتلا می‌شوند. کم شنوایی مرتبط با افزایش سن به نام پرزبایکوزیس نامیده می‌شود. کم شنوایی نوزادان و کودکان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. تخمین زده می‌شود که از هر 1000 نوزاد، 2 الی 5 نوزاد با نوعی کم شنوایی متولد می‌شوند. کم شنوایی در کودکان یکی از شایع ترین نقص های مادرزادی است.

سمعک‌ ها چگونه به افراد کم‌ شنوا کمک می‌ کنند؟

چگونه بهترین سمعک‌ ها را انتخاب کنیم؟

انتخاب سمعک فرآیندی است که نیاز به زمان و صبر دارد. شنوایی شناس می‌تواند با ارزیابی نیازهای خاص شما، نصب سبک‌های مختلف آن و آزمایش عملکرد آنها قبل از تصمیم گیری نهایی در مورد نوع خرید، به شما در انتخاب بهترین مدل از این دستگاه کمک کند. قبل از انتخاب سمعک، شنوایی شناس باید شنوایی شما را آزمایش کند. این آزمایش‌ها میزان شنیدن شما را مشخص می‌کند و به آنها کمک می‌کند تا میزان عارضه در هر گوش را شناسایی کنند. نتایج ادیوگرام برای هر دو گوش باید مشابه باشد، بنابراین منطقی است که هر دو به طور همزمان آزمایش شوند. با این حال در برخی موارد، فرد ممکن است به استفاده از سمعک فقط در یک گوش نیاز داشته باشد. جدیدترین فناوری این دستگاه شنوایی شامل اتصال بی‌سیم، پخش صدا و برنامه‌ های سفارشی‌شده است که می‌توانید از برنامه تلفن هوشمند برای تسهیل تنظیم دقیق با تغییر نیازهایتان در طول زمان به آنها دسترسی داشته باشید. چنین دستگاه هایی مدیریت و کنترل دستگاه‌های شما را با ویژگی هایی مانند کنترل صدا از راه دور، حدف فیدبک، میکروفون‌های جهت دار، سیستم‌های کاهش نویز و سازگاری بلوتوث آسانتر می‌کنند.

چگونه باید بفهمید که به سمعک نیاز دارید؟

به طور معمول، مرز شنوایی در یک فرد عادی به اندازه 25 دسی بل می باشد. در این صورت او می تواند صدای زمزمه را بشنود. اگر این میزان از شنیدن برای شما مشکل است، بایستی به متخصص مربوطه مراجعه نمایید و به احتمال زیاد برای شما سمعک تجویز خواهد شد. در این هنگام، فردی که دچار کم شنوایی است، مشکلاتی را برای شنیدن صدای افراد دیگر و محیط دارد و اصولاً از دیگران تقاضا می کند تا بلند تر صحبت کنند و یا صدای تلویزیون را زیاد می کنند. لازم به ذکر است که در طی مراجعه به پزشک متخصص، تنها به دلیل کم شنوا بودن شما سمعک تجویز نمی شود. پیش از آن که نتیجه گیری نهایی در این مورد صورت بگیرد، پزشک با انجام تست های مربوطه و بررسی صداهایی که فرد می تواند بشنود و صداهایی که نمی تواند بشنود، به قطعیت لازم می رسد. در این صورت پزشک تصمیم می گیرد که مراجعه کننده نیازی به تجویز سمعک دارد یا خیر.
در ادامه مواردی را ذکر کرده ایم که در صورت بروز در افراد، مراجعه به پزشک و احتمالاً استفاده از سمعک، الزامی است. از جمله این موارد به شرح زیر است :


تلفن : 09399545088

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ارتباط با موسسه امید - خدمات پزشکی در منزل
سرطان چیست و چه علائمی دارد؟سرطان چیست و چه علائمی دارد؟
تاریخ انتشار : 1402-09-16