صفحه اصلی / مطالب و مقالات / تجهیزات پزشکی در منزل / فواید و کاربردهای دستگاه وکیوم برای درمان زخم
فواید و کاربردهای دستگاه وکیوم برای درمان زخم

زخم هایی که روی بدن انسان شکل می گیرد، بر اثر عوامل مختلفی به وجود می آید. هر زخمی نیز بسته به نوع جراحت و شدت عمق آن مراحل مختلفی را برای بهبودی طی می کند. در علم نوین پزشکی روش های متفاوتی برای درمان انواع زخم ها معرفی شده است که یکی از این روش ها استفاده از وکیوم است. دستگاه وکیوم برای درمان زخم Vacuum-Assisted Closure) یا (VACروشی پیشرفته در تسریع بهبود زخم‌های مزمن و پیچیده است که با استفاده از فشار منفی، مایعات زائد و عوامل عفونی را از زخم خارج کرده و بافت‌ها را به هم نزدیک می‌کند. این دستگاه با ایجاد محیطی مرطوب و کنترل ‌شده ، از رشد باکتری‌ ها جلوگیری کرده و فرآیند ترمیم زخم را تسهیل می ‌کند . این خدمات همچنین با توجه به شرایط خاص بیمار، درمان را به صورت دقیق و شخصی‌ سازی شده ارائه می‌دهند و امکان مانیتورینگ مستمر را فراهم می ‌کنند که در نهایت موجب بهبود کیفیت درمانی بیمار می‌شود

آنچه در این مطلب میخوانید

دستگاه وکیوم زخم چیست؟

وکیوم تراپی زخم یک تکنیک درمانی است که برای تسریع روند بهبودی زخم های مزمن، حاد و سوختگی استفاده می‌ کند. دستگاه وکیوم زخم یا دستگاه فشار منفی (VAC) یک فناوری پیشرفته در درمان زخم‌ های پیچیده می باشد. این دستگاه با اعمال فشار منفی به ناحیه زخم، باعث افزایش جریان خون و جذب ترشحات حاصل از زخم شده، که در نتیجه باعث تسریع فرآیند بهبود زخم می شود .

چگونه دستگاه وکیوم زخم عمل می‌ کند؟

دستگاه وکیوم برای درمان زخم

فواید استفاده از دستگاه وکیوم زخم

کاربردهای دستگاه وکیوم زخم در منزل

درمان زخم‌ های بستر

زخم بستر زخم‌هایی را شامل می شود که به دلیل بستری شدن بیمار در بیمارستان یا مرکز درمانی ایجاد می‌شوند، اغلب نیاز به درمان با وکیوم تراپی دارند. این زخم‌ها معمولاً بسیار عمیق و پیچیده هستند و به دلیل قرار گرفتن در مناطق بدنی مختلف، ممکن است باعث عفونت و التهاب شوند.

زخم‌های دیابتی

افراد دیابتی ممکن است با مشکل زخم‌ های دیابتی مواجه شوند، که به دلیل کاهش جریان خون و اکسیژن در ناحیه مبتلا شده، به‌راحتی تحت درمان نیستند. وکیوم تراپی می‌تواند بهبود جریان خون را بهبود بخشد.

زخم‌ های جراحی

زخم‌ هایی که به دلیل انجام عمل جراحی ایجاد می‌شوند، ممکن است نیاز به درمان با وکیوم تراپی داشته باشند. این زخم‌ها معمولاً بسیار عمیق و پیچیده هستند و نیاز به درمان منظم و مراقبت دارند.

زخم‌ های ناشی از تروما

زخم‌های تروما معمولاً به‌ صورت بریدگی، پارگی بافت یا زخم‌های سوراخ شده تعریف می‌شوند که به پوست و بافت‌های زیرین آسیب وارد می‌کنند. استفاده از درمان وکیوم تراپی در زخم های تروما نه تنها از عفونت جلوگیری می کند، بلکه به بهبود زخم سرعت می بخشد.

مرکز خدمات پزشکی در منزل سایت امید سلامتی، ارائه دهنده بهترین و تخصصی ترین خدمات شبانه روزی پرستاری در منزل برای کلیه مناطق تهران و کرج می باشد. اگر مایل به بهره مندی از خدمات این مرکز توسط مجرب ترین کادر درمانی می باشید؛ لطفا با شماره تلفنهای 09399545088 - 09105545790 - 91016923 - 021 در 24 ساعت شبانه روز تماس حاصل فرمایید.

مقایسه دستگاه وکیوم زخم با روش‌ های سنتی

روش سنتی
پاکسازی زخم: اگر در منزل برای این کار اقدام شود، از محلول نمکی استفاده می شود؛ اما در مراکز درمانی معتبر از محلول های مختلفی برای تمیز کردن زخم استفاده می شود که در روند درمان تاثیر می گذارد. همچنین با جت فشار آب قوی نیز می شود برای تمیز کردن زخم اقدام کرد.
دبریدمان: هنگامی که پزشکان یا پرستاران برای درمان زخم اقدام می کنند، درگام نخست بافت های مرده یا ملتهب را از بین می برد.
پانسمان زخم: زمانی که زخمی تمیز شد، برای اینکه مرطوب نگه داشته شود، با پانسمان پوشانده می شود. از پانسمان برای از بین بردن مایعات اضافی و جلوگیری از عفونت زخم استفاده می شود.
وکیوم تراپی
دستگاه وکیوم تراپی در منزل نیز به راحتی قابل استفاده است، بنابراین برای افرادی که برای ترمیم و درمان زخم نمی خواهند به پزشک مراجعه کنند، گزینه درمانی بسیار مناسبی است. این سیستم دارای چند قسمت است به این صورت که گاز یا فومی که دارای منافذ بسیار ریزی است، به صورت مستقیم بر روی زخم قرار می گیرد. بعد از آن فیلم چسبنده ای روی زخم را کاملا می پوشاند. یک لوله تخلیه نیز از زیر فیلم به بیرون هدایت می شود که ترشحات و مواد چرکین را با اعمال فشار تخلیه کند. این ترشحات در محفظه ای جمع می شود. لوله تخلیه به پمپ خلائی که قابل حمل است، اتصال پیدا می کند. وظیفه این پمپ این است که فشار هوا را روی زخم کم کند.

عوارض احتمالی و محدودیت‌ های استفاده از دستگاه وکیوم زخم

وکیوم تراپی زخم به ندرت ممکن است عوارضی برای بیمار پیش بیاید؛ اما اگر چه این روش درمانی توسط افراد غیر حرفه ای انجام شود ممکن است این روش درمانی شامل عوارض زیر باشد:

زمانی که بیمار موارد زیر را در حین درمان تجربه کند، ممکن است درمانگر، درمان فشار منفی را متوقف کند:

هزینه‌ دستگاه وکیوم زخم

انواع و برندهای مختلف تجهیزات وکیوم تراپی به صورت تک و در قالب کیت وکیوم تراپی از فروشگاه ها قابل سفارش هستند و بر این اساس قیمت های متفاوتی دارند. هزینه‌های درمان با وکیوم تراپی به فاکتورهای مختلفی مانند شدت زخم ، نوع زخم و تعداد جلساتی که برای درمان نیاز است بستگی دارد.

چگونه خدمات وکیوم زخم در منزل را سفارش دهیم؟

برای خدمات وکیوم تراپی شما می‌توانید با مراکز مربوطه تماس گرفته و درخواست خود را برای وکیوم تراپی یا تعویض پانسمان در منزل ثبت نمایید.
نتیجه گیری
روش های درمانی متفاوتی برای درمان انواع زخم ها تعریف شده است که هر کدام براساس نوع زخم پیشنهاد می شود. یکی از این روش ها وکیوم تراپی است که نسبت به دیگر روش ها موثرتر است به طوری که بیمار در زمان بسیار اندک به حداکثر بهبودی خواهد رسید. دستگاه وکیوم تراپی در منزل نیز به راحتی قابل استفاده است، بنابراین برای افرادی که برای ترمیم و درمان زخم نمی خواهند به اماکن پزشکی مراجعه کنند، گزینه درمانی بسیار مناسبی است. این روش درمانی باعث افزایش جریان خون و تحریک تولید بافت سالم در ناحیه زخم شده، کاهش التهاب و حذف بافت‌های مرده می‌شود. در نتیجه، استفاده از دستگاه وکیوم درمان زخم به ‌خصوص در محیط منزل ، به دلیل کارایی بالا، راحتی برای بیمار و کاهش خطرات عفونت، یک راهکار موثر و مطمئن به شمار می ‌رود. این روش، با تسریع بهبودی زخم‌ ها و ارائه مراقبت‌های شخصی‌سازی‌شده، تاثیر مثبتی در پروسه درمان ایفا می کند . خدمات پزشکی در منزل، همراه با فناوری وکیوم، مزایای بهداشتی و اقتصادی چشمگیری را در بر دارد که برای بیماران بسیار ارزشمند است .

شما می توانید برای تزریق واکسن آنفلانزا در منزل ویژه همه مناطق تهران و کرج از طریق تماس با شماره تلفنهای 09399545088 - 09105545790 - 91016923 - 021 متعلق به پلتفرم امید سلامتی، یکی از معتبرترین ارائه دهندگان خدمات پزشکی درمانی در منزل اقدام نمایید و در سریعترین زمان ممکن، به این خدمت دسترسی پیدا کنید.


تلفن : 09399545088

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ارتباط با موسسه امید - خدمات پزشکی در منزل