صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی در منزل / رادیولوژی مجاری ادرار با تزریق به روش IVP
رادیولوژی مجاری ادرار با تزریق به روش IVP

دستگاه ادراری شامل کلیه‌ ها، حالب، مثانه و مجرای ادرار است. این سیستم نقش حیاتی در بدن بازی می‌کند و اختلال در آن می‌تواند آسیب های جدی در برداشته باشد. عکس رنگی از مجاری ادرار یک نوع رادیولوژی است که جهت بررسی کلیه ها، مجاری ادرار و مثانه انجام می‌شود. از این روش برای بررسی وضعیت آناتومی، رگ‌ ها و عروق مجاری ادراری، مثانه و کلیه‌ ها استفاده می‌ شود. در این روش از تزریق وریدی یک ماده کنتراست یونی برای مشاهده عکس‌ های رنگی استفاده می‌ گردد. این رادیولوژی به کمک اشعه ایکس انجام می‌ شود. ماده کنتراست قبل از عکسبرداری به داخل ورید دست مراجعه کننده تزریق می‌شود. این ماده به کمک جریان خون به شریان‌های مجاری ادراری و کلیه‌ ها می‌ رود و در آنجا تجمع پیدا می‌ کند. در نهایت به هنگام عکسبرداری اشعه ایکس را جذب می‌ کند و تصاویری به رنگ سفید و با وضوح بالا ارائه می‌ دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

برخی از کاربردهای رایج رادیولوژی مجاری ادرار با تزریق چیست؟

رادیوگرافی به روش (IVP) به رادیولوژیست کمک می کند تا اختلالات و ناهنجاری های سیستم ادراری را بررسی کند از جمله بررسی چگونگی و سرعت و نحوه دفع و انتقال مایعات را در بدن بیمار نشان می دهد. این روش برای کمک به تشخیص علائمی نظیر رویت خود در ادرار یا درد در پهلوها (کلیه ها) به کار می رود. این روش همچنین به رادیولوژیست کمک می کند تا مشکلات شایع مجاری ادراری را تشخیص دهد نظیر:

رادیولوژی مجاری ادراری

مزایای رادیولوژی مجاری ادرار با تزریق

اقدامات لازم برای اسکن رادیولوژی مجاری ادرار با تزریق

روش انجام اسکن رادیولوژی مجاری ادرار با تزریق (IVP)

روی میز دراز خواهید کشید و سپس تصاویر اشعه ایکس گرفته می‌شود. سپس ماده حاجب، معمولاً از طریق رگ در بازو، تزریق می‌شود و به دنبال آن تصاویر ثابت دیگری نیز وجود دارد. تعداد تصاویر گرفته شده به دلیل انجام تست و آناتومی شما بستگی دارد. در حین عکسبرداری با اشعه ایکس، باید برای مدت چند ثانیه نفس خود را نگه دارید و آرام بمانید تا احتمال تار شدن تصویر را کاهش دهید. مسئول تکنسین برای فعال کردن دستگاه اشعه ایکس به پشت دیوار یا اتاق کناری می‌رود. همانطور که مواد کنتراست توسط کلیه‌ها پردازش می‌شود، یک سری عکس برای تعیین اندازه واقعی کلیه‌ها و تصویربرداری از دستگاه ادراری در هنگام شروع تخلیه گرفته می‌شود. تکنسین ممکن است یک باند فشرده سازی را در اطراف بدن قرار دهد تا ساختارهای ادراری را بهتر مشاهده کند. وقتی تست تمام شد، ممکن است از شما خواسته شود صبر کنید تا رادیولوژیست تشخیص دهد که همه تصاویر لازم، به دست آمده است. تست IVP معمولاً در عرض یک ساعت انجام می‌شود. با این حال، از آنجا که برخی از کلیه‌ها با سرعت کمتری کار می‌کنند، ممکن است معاینه تا چهار ساعت نیز طول بکشد.

معایب رادیولوژی مجاری ادرار با تزریق

همیشه احتمال کمی از ایجاد سرطان در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه وجود دارد. با این حال، با توجه به مقدار کمی پرتوهای مورد استفاده در تصویربرداری پزشکی، مزایای تشخیص دقیق بسیار بیشتر از خطرات آن است.
مواد کنتراست مورد استفاده در مطالعات IVP می تواند باعث واکنش های آلرژیک نامطلوب در برخی افراد شود که گاهی نیاز به درمان پزشکی دارند.
برای زنان باردار، ممکن است قرارگرفتن در معرض اشعه ایکس برای جنین قدری خطر آفرین باشد.

هزینه رادیولوژی مجاری ادرار با تزریق

هزینه انجام رادیولوژی در منزل برای مجاری ادرار با تزریق بر اساس تعرفه های وزارت بهداشت، نوع روش و مرکز انجام، تعیین و محاسبه می گردد.


تلفن : 09399545088

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ارتباط با موسسه امید - خدمات پزشکی در منزل