صفحه اصلی / مطالب و مقالات / خدمات پزشکی در منزل امید / درمان دردهای آرنج با تزریق پی ار پی در منزل
درمان دردهای آرنج با تزریق پی ار پی در منزل

عارضه درد آرنج معمولا در افراد با سنین 30 تا 50 سال بروز می ‌کند و از ویژگی بارز آن می توان به درد در ناحیه بیرونی و زیر مفصل آرنج اشاره کرد که به دلیل استفاده زیاد از آرنج و مچ ایجاد می‌شود. این مشکل در اکثر افراد با استراحت بهبود می‌یابد، اما در صورتی که این درد شدید باشد و یا مدت زیادی ماندگار شود، باید درمان شود. یکی از روش‌های درمانی نوین برای این مشکل، تزریق پی آر پی آرنج دست می باشد. در ادامه بیشتر به مزایا این روش و عوارض جانبی آن می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت های آسیب به آرنج

بیماری التهابی مفصل (آرتریت) آرنج

عارضه آرنج تنیس ‌بازان به التهاب تاندون‌هایی گفته می‌شود که عضلات ساعد را به بخش خارجی مفصل آرنج متصل می‌کنند. علت ایجاد این عارضه استفاده‌ی شدید از آرنج همراه با گرفتن مکرر اجسام و بلند کردن آن‌ها می باشد.

این عارضه نیز زمانی ایجاد می‌شود که تاندون‌های متصل ‌کننده‌ی عضلات ساعد به استخوان داخلی آرنج دچار التهاب ‌شوند. این التهاب نیز به دلیل حرکات مکرر و استفاده‌ی بیش ‌از حد ایجاد می‌شود.

بورسیت به التهاب در کیسه‌های کوچک حاوی مایع (بورس) گفته می‌شود که وظیفه‌ی ضربه‌گیری را در مناطق بین تاندون و استخوان‌ها بر عهده دارند. با توجه به وظیفه ی ضربه‌ گیری بورس استخوان آرنج ، که در ناحیه بین استخوان تیز پشت آرنج و پوست روی آن می باشد. درصورت ‌ تحریک شدن بورس ، مایع درون آن افزایش یافته و فرد دچار بورسیت می شود.

سندرم تونل کوبیتال به التهاب عصب اولنار در دست گفته می‌شود که باعث بی‌حسی یا ضعف در ناحیه‌ی کف دست می‌شود. عصب اولنار، حس انگشت کوچک و نیمی از انگشت حلقه را تأمین می‌کند.

سندرم تونل رادیال مشابه سندرم تونل کوبیتال می باشد اما با این تفاوت که در این بیماری عصب رادیال در آرنج تحت فشار قرار می‌گیرد. با این‌حال این بیماری بسیار نادر است.

تزریق پی آر پی برای درمان دردهای آرنج در منزل

علت درد در آرنج تنیس بازان

تنیس البو یا آرنج تنیس بازان Tennis elbow یا Lateral epicondylitis از شایعترین علت درد آرنج می باشد. در این عارضه معمولاً درد در قسمت خارجی آرنج احساس میشود. آرنج تنیس بازان یک آسیب دیدگی بیش از حد و فشار عضلانی می باشد که به علت انقباض مکرر عضلات ساعد، که برای صاف کردن و بالا بردن دست و مچ از آن استفاده می کنید، بروز پیدا می کند. حرکات مکرر و استرس به بافت ممکن است منجر به یک سری پارگی های ریز در تاندون ها شود که عضلات ساعد را به برجستگی استخوانی در خارج از آرنج متصل می کند، که در نهایت منجر به بروز درد در آرنج می شود.

چرا تزریق PRP به درد آرنج کمک می‌کند؟

سرم تهیه شده از پی‌آرپی شامل محلول تغلیظ شده فاکتورهای رشد، سلول‌های بنیادی مزانشیمی، سیتوکین‌ها، کموکین‌ها، پلاکت و مولفه های ترمیمی دیگرمی باشد. این فاکتورهای رشد شامل موادی هستند که باعث تحریک در تولید کلاژن های جدید شده و به تشکیل بافت‌های جدید کمک می ‌کند. این موضوع به بهبود عضلات آرنج و در نهایت منجر به کاهش درد آرنج دست می‌شود.
علاوه ‌بر‌این پی‌آر‌پی منجر به تولید عروق خونی جدید در تاندو‌ن‌های پاره شده، تامین مواد مغذی بیشتر و کمک به ترمیم آن می ‌شود. این روش درمانی برخلاف دیگر روش‌ها که صرفا بر کاهش درد متمرکزند، به دنبال ترمیم بافت و کاهش درد طولانی مدت است.

مزایای تزریق پی‌ آر پی برای درد آرنج تنیس بازان

مراحل تزریق پی‌آرپی به آرنج

ابتدا پزشک به مقدار مورد نیاز، حدود 15 الی 50 میلی لیتر از خون خود بیمار را می گیرد، سپس با قرار دادن خون داخل دستگاه های سانتریفیوژ، پلاسمای حاوی پلاکت از سایر مواد دیگر جدا خواهد شد. در مرحله بعد پزشک پلاکت ها را برای تزریق پی آر پی آماده کرده و ناحیه آسیب دیده را به خوبی ضد عفونی می کند، و با استفاده از یک سرنگ به آرنج یا محل اسیب دیده تزریق کرده، و محل مورد نظر را پانسمان می کند.

کاربرد های تزریق پی آر پی برای کنترل درد

تعداد جلسات درمانی تزریق پی آر پی به آرنج

تعداد جلسات لازم برای تزریق پی آر پی به میزان آسیب وارد شده و تشخیص پزشک متخصص بستگی دارد. اما به طور کلی در یک دوره شش ماهه و سه جلسه ای تزریق انجام خواهد شد.

دوره ریکاوری بعد از تزریق پی‌آرپی به آرنج

عوارض جانبی تزریق پی‌آرپی به آرنج

از عوارض شایع و کوتاه‌مدت این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هزینه تزریق پی‌آرپی برای درمان درد آرنج

هزینه پی آر پی به شدت آسیب، نوع کیت مصرفی، تعداد جلسات، مکان کلینیک و تخصص پزشک بستگی دارد.


تلفن : 09399545088

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ارتباط با موسسه امید - خدمات پزشکی در منزل