صفحه اصلی / مطالب و مقالات / خدمات پزشکی در منزل امید / درمان بیماری کجی یا دیستونی گردن با تزریق بوتاکس
درمان بیماری کجی یا دیستونی گردن با تزریق بوتاکس

دیستونی گردن از بیماری‌های نادر بوده و به گونه‌ای است که عضلات گردن به صورت غیر ارادی منقبض می‌شود و حالت غیر طبیعی می‌گیرد. این وضعیت دردناک باعث می‌شود که سر به یک طرف بچرخد. این عارضه منجر به حرکات پیچشی در ناحیه سر و گردن می‌شود. شدت دیستونی گردن برای هر فرد تفاوت دارد، برای بعضی از افراد می‌تواند بسیار دردناک و ناتوان‌ کننده باشد. امکان ایجاد این بیماری در هر سنی وجود دارد؛ اما بیشتر در افراد میانسال رخ می‌ دهد، همچنین در خانم‌ها بیشتر از آقایان است. خوشبختانه امروزه روش‌ها و داروهای مؤثری برای درمان کجی گردن وجود دارد که می‌تواند تا حد قابل‌ توجهی این درد را کنترل کند. یکی از مؤثرترین درمان‌ها برای کجی گردن استفاده از بوتاکس گردن است. در این روش، پزشک به کمک سم بوتولیسم اقدام به درمان سفتی گردن و مهار درد می‌ کند. با تزریق بوتاکس به گردن، عضلاتی که دارای کجی هستند و یا قسمتی از این عضلات که منقبض شده اند با از بین رفتن پایه های عصبی در آنها به صورت موقت کارایی خود را از دست می دهند و فلج می شوند و این امر می تواند در بهبود بیماری دیستونی گردن و کنترل نمودن آن بسیار مؤثر باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

دیستونی گردن چیست؟

دیستونی گردنی یا تورتیکولی انقباض غیر ارادی عضلات گردن که موجب کج شدن گردن به یک سمت و گاه لرزش آن می شود. این حالت مشکلات فراوانی به لحاظ ظاهری برای فرد ایجاد می کند و گاه منشأ دردهای گردنی هم می باشد.

علت بروز دیستونی گردن

در اغلب مواقع دلیل مشخصی برای این بیماری وجود ندارد؛ اما از علل احتمالی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

در بعضی از افراد دیستونی گردن از همان ابتدای تولد وجود دارد و در برخی دیگر، شرایط محیطی می‌تواند در ایجاد این مشکل تأثیر گذار باشد.

درمان دیستونی گردن با تزریق بوتاکس

علائم دیستونی گردن

درد از شایع‌ترین علائم ناشی از این بیماری است. عضلاتی که به دنبال این بیماری در ناحیه گردن منقبض می‌شود باعث می شود که سر به جهت‌های مختلف بپیچید که به حالت‌های زیر است:

شایع‌ترین نوع پیچ خوردگی به طوری است که چانه به سمت شانه کشیده می‌شود. برخی از افراد ممکن است حالت‌های غیر طبیعی سر را نیز تجربه کنند. بسیاری از افراد که دیستونی گردن دارند، گردن دردی را تجربه می‌کنند که به شانه‌ها نیز سرایت می‌کند. چنین اختلالی منجر به سردرد نیز می‌شود. این درد می‌تواند برای بسیاری از افراد ناتوان‌کننده و غیر قابل تحمل باشد.

مزایای تزریق بوتاکس گردن

تزریق بوتاکس به گردن برخی مزایا و فواید درمانی و زیبایی دارد. در زیر، تعدادی از مزایای احتمالی تزریق بوتاکس به گردن ذکر شده است:

نحوه انجام تزریق بوتاکس دیستونی گردن

  1. پزشک ارزیابی دقیقی از نحوه عملکرد عضلات گردن، نواحی مورد نیاز به تزریق، و تعیین میزان بوتاکس مصرفی دارد.
  2. قبل از تزریق، ناحیه تزریق باید تمیز شده و آماده‌ سازی شود. ممکن است پزشک از الکل یا یک ماده ضدعفونی کننده برای پاکسازی پوست استفاده کند.
  3. بوتاکس به شکل تزریقی وارد عضلات مورد نظر می‌ شود. تعداد نقاط تزریق و میزان بوتاکس مصرفی به نیازهای شخص و ناحیه مورد تزریق بستگی دارد.

مراقبت های بعد از بوتاکس دیستونی گردن

بوتاکس یک روش ایمن و غیر تهاجمی است که نیازی به استراحت ندارد. با این حال، برای اطمینان از کسب بهترین نتایج و به حداقل رساندن احتمال کبودی، 24 ساعت پس از درمان از فعالیت های زیر خودداری کنید:

  1. انجام ورزش ها و فعالیت های سنگین
  2. دراز کشیدن یا خم شدن
  3. اعمال فشار به ناحیه تحت درمان
  4. نوشیدن الکل
  5. حمام داغ، نور خورشید و مجاورت در سایر منابع گرما

افراد مناسب جهت تزریق بوتاکس دیستونی گردن

در صورتی که فردی با مشکل دیستونی گردن مواجه باشد و باعث ناراحتی وی شده باشد می تواند از تزریق بوتاکس بهره ببرد.

ماندگاری بوتاکس دیستونی گردن

فرآیند بوتاکس به ‌صورت موقت است؛ اما عواملی نظیر سن، جنسیت، نوع پوست، سبک زندگی و شدت بیماری در ماندگاری بوتاکس گردن نقش بزرگی را ایفا می‌کنند. در صورتی که برای انجام بوتاکس از یک برند معتبر و با کیفیت استفاده شود، بوتاکس گردن می‌تواند در مدت زمان بین چهار تا هشت ماه برای شما ماندگاری به همراه داشته باشد.

مدت زمان نتیجه دهی بوتاکس در درمان دیستونی گردن

به‌ طورکلی یک هفته الی 10 روز بعد پس از تزریق بوتاکس، می‌توان متوجه اثرات مؤثر آن شد؛ اما اثر واقعی درمان با بوتاکس پس از دو هفته کاملاً مشخص می‌شود.

عوارض تزریق بوتاکس به گردن

بوتاکس گردن مانند دیگر روش‌های زیبایی دارای عوارض طبیعی است. ناحیه تحت درمان با برخی مشکلات مانند کمی التهاب و قرمز همراه می‌شود که طی چند روز این مشکل کاملاً رفع خواهد شد. همچنین بروز اختلال در بلعیدن در چند هفته اولیه بعد از تزریق وجود دارد که با گذشت زمان رفع می‌شود و جای نگرانی نخواهد بود.

هزینه تزریق بوتاکس دیستونی گردن

هزینه تزریق بوتاکس بر اساس تعداد واحد بوتاکس تزریقی و نوع بوتاکس محاسبه می شود. تعداد واحد مورد نیاز برای تزریق ماده بوتاکس نیز به شدت عارضه محل هدف درمان بوتاکس، بستگی دارد. کلینیک انتخابی برای تزریق بوتاکس و مهارت پزشک نیز در تعیین قیمت تزریق بوتاکس تأثیر دارد .

یکی از مراکز معتبر، تخصصی و با سابقه ارائه خدمات پزشکی - پرستاری و اجاره تجهیزات بیمارستانی در منزل ، موسسه خدمات پزشکی در منزل امید می باشد. خطوط تلفن شبانه روزی موسسه خدمات پزشکی در منزل امید مختص همه مناطق 22 گانه شهر تهران و کرج : 09399545088 - 09105545790 - 91016923 - 021 است.


تلفن : 09399545088

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ارتباط با موسسه امید - خدمات پزشکی در منزل