صفحه اصلی / مطالب و مقالات / خدمات پزشکی در منزل امید / نقش فیزیوتراپی در مدیریت بیماری پارکینسون
نقش فیزیوتراپی در مدیریت بیماری پارکینسون

برای بیماران مبتلا به پارکینسون، حتی گرفتن یک لیوان یا یک قاشق در دست کار سخت و دشواری است؛ چه برسد به انجام امور روزمره و همیشگی. این بیماری یکی از اختلالات شایع نورولوژیکی است و خود را با علائمی مانند لرزش، سفتی عضلات و مشکلات حرکتی بروز میدهد. با گذر زمان، توان حرکتی فرد کم میشود و آن زمان است که باید به فکر مدیریت این شرایط بود. یکی از بهترین روشها برای کنترل این بیماری، انجام تمرینات فیزیوتراپی است.
به سبب آن که مراجعه به مراکز فیزیوتراپی برای بیماران مبتلا به پارکینسون سخت است، بهتر است این خدمات در منزل برای آنها انجام پذیرد. فیزیوتراپی مبتلایان به پارکینسون در منزل، امکان انجام تمرینات به صورت مستمر را برای بیمار مهیا میکند. این امر باعث بهبود توان حرکتی بیماران پارکینسون میشود و تعادل و استقلال را برای آنها به ارمغان میآورد. با ما همراه باشید تا پس از آشنایی با این بیماری، در مورد نقش فیزیوتراپی در مدیریت بیماری پارکینسون، نکاتی را با شما در میان بگذاریم.

آنچه در این مطلب میخوانید

بیماری پارکینسون چیست؟

پارکینسون یکی از شایعترین بیماریهای اعصاب است که طی آن، فرد به آرامی تواناییهای جسمی و روحی خود را از دست میدهد. پارکینسون پس از بیماری آلزایمر، در دسته بندی بیماریهای تخریب کننده اعصاب قرار میگیرد. طی این بیماری، سلولهای مغز که باعث کنترل حرکات بدن و ایجاد تعادل هستند، به آرامی از بین میروند. بنابراین فرد بیمار پس از گذشت مدتی، توان حرکتی خود را از دست میدهد و با مشکلاتی مانند عدم تعادل، لرزش، سفت شدن عضلات و کندی حرکت روبرو میشود.
علائم و نشانه های این بیماری، به آرامی آغاز میشوند. ممکن است فرد در ابتدا، تنها با لرزش دست مواجه گردد که یکی از شایعترین علامتهای این بیماری است. در صورتی که فرد به موقع به یک پزشک متخصص مراجعه کند، میتواند این بیماری را کنترل و مدیریت نماید. در غیر این صورت، علائم آن روز به روز بیشتر میشوند و توان جسمی و روحی فرد، رو به تحلیل میرود. انجام تمرینات فیزیوتراپی، یکی از بهترین روشهایی است که برای درمان و مدیریت این بیماری پیشنهاد میشود.

علائم بیماری پارکینسون

پارکینسون یکی از بیماریها و اختلالات پیشرونده ای است که در سیستم عصبی رخ میدهد. این بیماری با علائم و نشانه هایی رخ میدهد که در این قسمت از مقاله، به مهمترین آنها اشاره میکنیم:

فیزیوتراپی بیماران پارکینسون در منزل

مراحل بروز بیماری پارکینسون

متخصصان، روند پیشرفت بیماری پارکینسون را در 5 مرحله دسته بندی کرده اند. آگاهی از علائم و نشانه های این بیماری در هر مرحله، به مدیریت و کنترل هرچه سریعتر آن کمک میکند. 5 مرحله بروز بیماری پارکینسون عبارتند از:

مرحله اول : در اولین مرحله، بیماری پارکینسون خود را با لرزش دست نشان میدهد. این لرزش ممکن است در یکی از دستها یا پاها اتفاق افتد. فرد در این مرحله در راه رفتن یا ایستادن، با اندکی بی تعادلی مواجه میشود. گاهی نیز حالات صورت او تغییر میکنند. هر چند این علائم هیچ اختلالی در زندگی روزمره فرد به وجود نمی آورند، اما بهتر است یک پزشک متخصص فرد را معاینه کند. در صورت تشخیص بیماری پارکینسون، اقدامات درمانی به سرعت آغاز شود.

مرحله دوم : در این مرحله، علائم و نشانه های بیماری اندکی پیشرفت کرده اند. البته این مرحله ممکن است طی چند ماه یا چند سال رخ دهد و این موضوع به شرایط جسمی و روحی بیمار بستگی دارد. سایر نشانه هایی که در این مرحله رخ میدهند شامل سفت شدن عضلات، اختلال در تکلم و ناتوانی در حفظ تعادل بدن هستند. اگر بیماری در این مرحله مدیریت و کنترل شود، فرد میتواند به کارهای روزمره خود بپردازد.

مرحله سوم : مرحله میانی یا سوم پارکینسون، زمانی است که این بیماری پیشرفت کرده است. در این مرحله فرد در انجام کارهای روزانه خود با مشکلاتی مواجه میشود. او ممکن است به اتفاقاتی که پیرامونش رخ میدهند، واکنش کُند و آرامی نشان دهد. در این مرحله باید علاوه بر درمانهای دارویی، از تمرینات فیزیوتراپی نیز برای مدیریت این بیماری بهره برد.

مرحله چهارم : در این مرحله توانایی حرکتی فرد با اختلالات بسیار زیادی مواجه میشود. عضلات او سفت میشوند و در انجام ساده ترین امور روزانه با سختی و دشواری روبرو میشود. در این مرحله فرد نمیتواند بدون کمک فرد دیگر، زندگی کند. ممکن است برای راه رفتن نیاز به استفاده از واکر داشته باشد. دارو درمانی و تمرینات فیزیوتراپی، در این مرحله برای بیمار مفید هستند.

مرحله پنجم : این مرحله، آخرین مرحله پیشرفت بیماری پارکینسون به شمار میرود. افراد مبتلا به این بیماری، در مرحله پنجم قادر به انجام هیچ کدام از امور روزانه خود نیستند. آنها دچار علائمی مانند توهم، گیجی، مشکلات روانشناختی، اختلال در بلع غذا و زوال عقل میشوند. در این مرحله، مراقبت از بیمار یک امر بسیار حیاتی به شمار میرود.

مزایای فیزیوتراپی در منزل برای بیماران پارکینسون

بدون شک فیزیوتراپی، یکی از روشهای مفید و موثر برای مدیریت و کنترل بیماری پارکینسون به شمار میرود. بیماران در هر مرحلهای از این بیماری، میتوانند با مشورت پزشک خود تمرینات فیزیوتراپی را شروع کنند. برای بیمارانی که توان مراجعه به مراکز ارائه دهنده خدمات فیزیوتراپی را ندارند، این تمرینات در منزل انجام میشوند :

با ما همراه باشید تا در مورد مزایای فیزیوتراپی بیماران پارکینسون در منزل، به چند پارامتر اشاره کنیم:

نتایج فیزیوتراپی پارکینسون در منزل

هر چند تمرینات فیزیوتراپی، نمیتواند به درمان این بیماری کمک کند؛ اما نقش مهمی در کنترل و مدیریت این بیماری دارند. انجام این تمرینات به صورت منظم و مستمر، کیفیت زندگی فرد بیمار را افزایش میدهند. تمرینات فیزیوتراپی پارکینسون، باعث بهبود تعادل جسمانی فرد میشوند. بنابراین او از خطراتی مانند عدم تعادل و زمین خوردن، در امان میماند.
این تمرینات به تقویت سیستم قلب و عروق بیمار کمک فراوانی میکنند و فرد کمتر از قبل دچار خستگی میشود. او میتواند با توان و انرژی بیشتری به انجام امور روزمره خود بپردازد. این تمرینات، سبب افزایش قدرت انعطاف پذیری عضلات میشوند. پس فرد بیمار به راحتی میتواند عضلات خود را حرکت دهد و مشکلی به نام سفتی عضلات، تا حدودی کاهش پیدا میکند.
تمرینات فیزیوتراپی در منزل، به بیمار کمک میکنند تا توان حرکتی خود را حفظ کند. به این صورت او میتواند با استقلال بیشتری به زندگی ادامه دهد و کمتر نیاز به کمک دیگران داشته باشد.

تمرینات فیزیوتراپی پارکینسون در منزل

با انجام تمرینات فیزیوتراپی در منزل، دامنه حرکتی فرد افزایش پیدا میکند. فیزیوتراپی نقش مهمی در کنترل علائم و نشانههای این بیماری دارد. با انجام این تمرینات در منزل و تحت نظر یک متخصص، فرد میتواند تا سالهای سال به زندگی ادامه دهد. از جمله موثرترین تمرینات فیزیوتراپی پارکینسون در منزل، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

یکی از مراکز معتبر، تخصصی و با سابقه ارائه خدمات پزشکی - پرستاری و اجاره تجهیزات بیمارستانی در منزل ، موسسه خدمات پزشکی در منزل امید می باشد. خطوط تلفن شبانه روزی موسسه خدمات پزشکی در منزل امید مختص همه مناطق 22 گانه شهر تهران و کرج : 09399545088 - 09105545790 - 91016923 - 021 است.

ورزش های مناسب برای پارکینسون

خوشبختانه برای افرادی که به بیماری پارکینسون مبتلا هستند، ورزشهای مفیدی وجود دارد. این ورزشها به فرد کمک میکنند تا توان حرکتی خود را حفظ کند و استقلال خود را برای انجام امور روزمره از دست ندهد. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا این ورزشها را به شما معرفی کنیم:
پیاده‌ روی : پیاده روی یکی از بهترین و سبکترین ورزشهایی است که برای افراد مبتلا به بیماری پارکینسون پیشنهاد میشود. پیاده‌ روی سبب تقویت عضلات، بهبود گردش خون در رگها و ایجاد تعادل در قسمتهای مختلف جسم میشود.

هزینه فیزیوتراپی پارکینسون در منزل

یکی از مهمترین دغدغه ها برای خانواده هایی که یک بیمار مبتلا به پارکینسون دارند، هزینه های کنترل این بیماری است. از آنجایی که فیزیوتراپی یکی از موثرترین روشها برای مدیریت این بیماری به شمار میرود، پس هزینه آن نیز مهم است. لازم است بدانید که هزینه فیزیوتراپی پارکینسون در منزل، به پارامترهای فراوانی بستگی دارد که در ادامه مطلب، به آنها اشاره میکنیم:

سوالات رایج درباره فیزیوتراپی پارکینسون

ممکن است برای شما نیز سوالاتی در مورد تمرینات فیزیوتراپی برای بیماری پارکینسون به وجود آمده باشد که در ادامه مطلب، به برخی از آنها پاسخ میدهیم:

1- آیا فیزیوتراپی در منزل برای بیماران پارکینسون به اندازه فیزیوتراپی در کلینیک موثر است؟
بله؛ فیزیوتراپیست با توجه به شرایط بیمار، یک برنامه درمانی کامل و شخصی سازی شده برای او در نظر میگیرد. با انجام مستمر این تمرینات، میتوان علائم بیماری را به خوبی مدیریت کرد. به خصوص کسانی که در اثر بیماری پارکینسون توان حرکتی خود را دست داده اند، باید از خدمات فیزیوتراپی در منزل استفاده کنند.

2- چند بار در هفته باید فیزیوتراپی پارکینسون در منزل انجام شود؟
تعداد جلسات فیزیوتراپی در منزل برای بیماران مبتلا به پارکینسون، بر اساس شرایط جسمانی آنها و میزان پیشرفت بیماری تعیین میشود. به صورت متداول، در طول هفته باید 1 الی 2 بار این بیماران تمرینات فیزیوتراپی خود را انجام دهند.

3- چه مدت طول می ‌کشد تا اثرات فیزیوتراپی در بیماران پارکینسون قابل مشاهده باشد؟
مشاهده نتایج تمرینات فیزیوتراپی برای بیماران مبتلا به پارکینسون، به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. از جمله این پارامترها میتوان به انجام منظم تمرینات، تعداد جلسات، مدت زمان تمرینات، سبک زندگی فرد و همچنین شرایط جسمی و روحی فرد اشاره کرد.

4- آیا فیزیوتراپی می ‌تواند از پیشرفت بیماری پارکینسون جلوگیری کند؟
از آنجایی که پارکینسون یک بیماری دژنراتیو و پیشرونده است، بنابراین نمیتوان با انجام تمرینات فیزیوتراپی از پیشرفت آن جلوگیری کرد. با این وجود، تمرینات مستمر و منظم فیزیوتراپی، به مدیریت علائم بیماری و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به پارکینسون کمک فراوانی میکند.

سخن پایانی
ما به خوبی میدانیم که بیماری پارکینسون، تا چه میزان سخت و عذاب‌ آور است. اگر در میان اعضای خانواده شما فردی به پارکینسون دچار شده است، هر چه زودتر برای ویزیت بیمار توسط متخصص در منزل یا کلینیک اقدام نمایید. این بیماری هر چه زودتر تشخیص داده شود، بهتر میتوان آن را کنترل و مدیریت کرد. یکی از بهترین شیوه ها برای مدیریت این بیماری، فیزیوتراپی در منزل است. تمرینات فیزیوتراپی، به فرد کمک میکنند تا عملکرد حرکتی خود را بهبود بخشد. کیفیت زندگی بیماران مبتلا به پارکینسون پس از فیزیوتراپی در منزل، افزایش پیدا میکند. این افراد میتوانند با استقلال بیشتری به انجام امور ساده روزمره خود بپردازند. فراموش نکنید که هر بیمار مبتلا به پارکینسون، بر اساس شرایط جسمانی خود نیاز به تمرینات فیزیوتراپی شخصی سازی شده دارد. پس در این زمینه حتماً با یک متخصص مغز و اعصاب و یک فیزیوتراپیست ماهر و با تجربه مشورت کنید.

نیاز به دریافت خدمات پزشکی در منزل برای بسیاری از افراد، امری ضروری است. امروزه مراکز بسیاری از جمله موسسه خدمات پزشکی در منزل ، با ارائه تخصصی ترین و با کیفیت ترین خدمات پزشکی، از قبیل اعزام پزشک عمومی و متخصص در منزل ، یاری رسان شما عزیزان در ارتقاء سطح سلامت می باشند. شما می توانید جهت ارتباط با مرکز خدمات پزشکی در منزل امید و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های 09399545088 - 09105545790 - 91016923 - 021 تماس حاصل فرمایید.


تلفن : 09399545088

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ارتباط با موسسه امید - خدمات پزشکی در منزل
با انواع رادیوگرافی آشنا شویدبا انواع رادیوگرافی آشنا شوید
تاریخ انتشار : 1402-07-07